Legyél te is Sportturista!

Igyekszünk majd minden lehetséges módszert felkutatni és elétek tárni azzal kapcsolatban, hogy mikor, mivel, kivel és mennyiért juthattok el valahova, ahol mintegy mellékesen még meccs is lesz. 

Ezekkel a posztokkal mindenkit motiválni szeretnénk abba az irányba, hogy emelje fel a seggét a fotelből, és látogasson mérkőzéseket akár külföldön is, 3D-ben, mert annál jobb érzés egyszerűen nincsen, mint győzelmet ünnepelni idegenben. Az összes csapatunknál vannak már jól bejáratott utaztatók, akik közös túrákat szerveznek szinte mindenhova, hozzájuk az ember könnyen megtalálja a kapcsolatot, ha akarja. Mi inkább az egyéni utazásokat preferálók kedvéért élesztjük újra ezt a sorozatot, és azzal a nem titkolt céllal, hogy a szurkolókat közös gondolkodásra, elmélkedésre, solution-keresésre sarkalljuk miközben megismerjük a kézilabda hátteréül szolgáló világot, ami leginkább Európa. 

Kezdenénk is a sort a lengyelországi Európa-bajnoksággal. Igen, tudjuk, hogy a BL sokkal előbb kezdődik, ráadásul pont egy plocki túrával, amire már össze is dobtam a költségvetést hirtelen, de egyszerűen nem bírok magammal, ha a januári Eb-re gondolok, így azzal kezdem a 2015/16-os szezon sportturistás sorozatát. Bizony. 

Időjárás

Elsőre Gdansk ugyan borzasztó messzinek, ijesztőnek és hidegnek tűnt, de gyorsan megbeszéltem magammal, hogy jó lesz az. Lengyelország fasza hely, ezt már többször is bizonyította, semmi okom azt gondolni, hogy az egyik legnagyobb városa csak azért ne lenne fasza hely, mert északon van. Az egyik legnagyobb félelmem az volt ezzel kapcsolatban, hogy biztosan baromi hideg van. De nincs. Legalábbis így nézett ki 2015 januárja, és kedvenc időjárásos oldalam, a norge yr.no statisztikái szerint sem tud hidegebb lenni, mint egy átlagos Veszprém, januárban. Szóval időjárásügyileg győzött Gdansk. Valószínűleg a Balti-tenger közelsége lehet rá ilyen remek hatással, de ez nekünk mindegy is, az a lényeg, hogy nem kell félnünk attól, hogy befagy a takony az orrunkba.

Wroclaw ezzel szemben már kalkulálhatóan nem olyan hűs vidék, sokkal lejjebb van ugyanis. Ahogy nézem idén itt nem volt hidegebb nulla foknál, de hasított a meleg 10-12 C fokkal is. Igen, januárban. Szóval úgy tűnik bízhatunk időjárásügyileg valami jóban. 

A város maga, Gdansk

Állítólag fullon van látnivalókkal, amit nem is nehéz elképzelnünk annak tudatában, hogy egykori Hanza-városról beszélünk. Imádnivalóan északi típusú épületei vannak, rendes kikötővároshoz híven színes boltozatokkal. A múltja gazdag, tulajdonképpen egy konurbációt (!!!4!!) alkot két másik várossal, a nyaralóhely típusú Sopottal és Gdyniával, ezt a szövetségszerűséget nevezik Hármasvárosnak. De minket ez most nem annyira hoz lázba, még ha lesznek is szabadnapjaink a környéken, valószínűleg fogunk programot találni a város elhagyása nélkül is a majd félmilliós Gdanskban. Az Ergo Arena amúgy már Sopotban van.

Ami számomra a legjobb ebben a túrában, az valószínűleg tényleg az, hogy ide az emberek 90%-a magától csak úgy biztosan soha el nem jutott volna. Varsó, Krakkó és Zakopane sokkal népszerűbb célpontjai a mai Lengyelországnak, mint az amúgy rendkívül érdekes és meglehetősen régi történettel, hajógyártásban ősi hagyományokkal rendelkező, a mai napig az ország legfontosabb kikötőjének számító Gdansk. Nem ragozom tovább, aki akarja a wikipédián úgyis elolvassa, mi majd nem sokkal előtte jövünk még egy olyan poszttal, hogy a helyiek szerint mit kell látnunk, hova kell mennünk, mit és hol kell innunk és ennünk a városban. 

Talán annyit fontos még kiemelnünk a város történelméből, hogy az 1939. szeptember 1-jén kezdődő westerplattei csatával, az akkor még ugyan Danzig Szabad Város néven futó mostani Gdansk félszigetén található kikötő elleni német hadjárattal kezdetét vette a második világháború. 200 katona egy hétig tartotta vissza a német előrenyomulást, szóval el tudjuk képzelni mekkora hősi jelképe ez a hely Lengyelországnak. 

Rengeteg a látnivaló, városkapuk, bástyák, fegyvertár, malom, rengeteg múzeum - a hajógyárak múzeumjai például engem mindenhol megvesznek, mióta voltam a barcelonaiban - lehet segítségünkre abban, hogy igazi sportturistás posztokkal támadhassunk az Eb pihenőnapjain. Fogunk is. Már alig várom, komolyan.

A város maga, Wroclaw, ami amúgy magyarul Boroszló

Ha Gdansk csordultig van látnivalókkal, akkor Wroclaw is gondolom, hiszen az egyik legrégebbi, és a negyedik legnagyobb lengyel város ez a több mint 600ezer lakosával. Van öt folyója - na jó, egy folyó, az Odera és annak négy mellékága - szóval nyáron biztos sok a szúnyog, úgyhogy de jó, hogy januárban megyünk, haha. Jövőre Wroclaw lesz amúgy Európa kulturális fővárosa, bár ez a titulus annak idején Pécsnek például sok boldogságot nem hozott. Varsó után a második pénzügyi központ, elég durva cégek nyomulnak itt, szóval biztos nincs nagy csóróság. Mondjuk eddigi lengyel kalandjaim alapján kijelenthető, hogy még ha úgy is néz ki néhány külváros, mint ami mindjárt összedől, az emberek magukra és az életvitelükre többet tudnak áldozni, mint az átlag magyar. És áldoznak is. 

Megközelítésük

Mindkét város felé kézenfekvő az autó, hiszen még ha elsőre soknak is tűnik a gdanski táv, egyáltalán nem több, mint bármelyik tavalyi NordHedge-túránk volt. Ráadásul belül van a Párizs után megfogadott határon, nevezetesen 1111 km-en. Csak az a furcsa benne, hogy egyenesen észak felé halad. 1059 km egy seggel bőven teljesíthető táv, busszal, kisbusszal, tehát sofőrszolgálattal mindenképpen, de amúgy kocsival is persze. De kettébe is lehet szedni, lehet pihizni egy éjszakát Krakkó vagy Lódz magasságában, majd látni fogjuk, hogy különösebben nem vág földhöz egy éjszaka szállásköltsége ebben az országban. A benzin sem túl drága, jelenleg 362 Ft a 95-ös és 342 Ft a gázolaj litere, így 2200 km-re felkerekítve egy autó négy fővel Gdanskban van kb. 70.000 Ft benzinköltségen, ehhez jönnek az autópályadíjak (magyar, szlovák, cseh, lengyel), ami összesen kb. 16.000 pénzt kóstál, szóval láthatjuk, hogy az all lengyelországi túra autós költsége kijön fejenként kb. 22.000 Ft-ból. Én mindenhol felfelé kerekítettem természetesen. Annyi a kényelmetlenség ebben az esetben, hogy vezetni kell. Wroclaw innen nézve kihozható 60.000 Ft-ból, tehát fejenként 15.000. 

Buszos túrákat fognak nyilván szervezni az erre szakosodottak, ahogy közeledünk az időponthoz, bizonyára hírt is adunk róluk, bár nem csodálkoznék, ha jellemzőbb lenne a magyar megindulás a sokkal közelebbi Wroclawba, ahol valószínűleg a középdöntős csoportot nyomjuk. 

És van a tömegközlekedés. Mi úgy döntöttünk, hogy nem fingatjuk ki magunkat a végsőkig, úgyhogy kifelé mindenképpen repülni és vonatozni fogunk. Kettőnket 22.600 kemény forintért repít ki a lengyel légitársaság Varsóig, ahol meg fogunk pihenni egy estényit, hogy másnap reggel frissen és üdén vonatra pattanjunk majd újabb kb. 20.000 Ft-nak megfelelő Zlotyiért felutazzunk Gdanskba. Állítólag ott leszünk három óra alatt. Összesen tehát 42.600 Ft két főnek az odaútja úgy, hogy közben nem kopik a szeme és az autója. A visszaút még nem teljesen tiszta, valószínűleg azt nyitva is hagyjuk, hiszen ez lesz az első olyan világverseny, amelyet a magyar szereplés elejétől talán a legvégéig helyszínen szándékozunk tölteni, és mivel ennek befejező dátuma innen nézve még kicsit bizonytalan, így várunk. Bár kitartó idealistaként továbbra is úgy látom, hogy egy ötödik illetve hetedik pozícióért induló helyosztó esetleg kinézhet nekünk, és azzal bizony meglehetne az olimpiai selejtező is, nyilván ehhez az kell, hogy ne csak én akarjak Rióba menni. Ide, igen.

Amúgy Wizzair is repül viszonylag normális áron Varsóba, azon túl pedig a belföldi vonatozásnak eléggé megfizethető ára van, szóval érdemes böngészni a repjegyeket, vonatjegyeket. Nemzetköziben már nem ennyire csudás a helyzet, gondolkodtunk azon is, hogy kimegyünk vonattal egyenesen Gdanskba, mert amúgy is régóta vágyom egy ilyen jellegű vonatozásra, de az úgy sokkal drágább sajna (87.000 Ft két főre), jóval hosszabb (1 átszállással 13 óra 9 perc a menetidő, 5.25-ös budapesti indulással 18.34-re kinn van) és számomra valahogyan kevésbé izgalmas volna. Szóval inkább varsói megállással repülünk és vonatozunk biza. Utóbbival fogjuk megtenni a Gdansk-Wroclaw távot is, ha a magyar válogatott is úgy akarja, ez nagyságrendileg 10.000 Ft-ot kóstál két főre majd. Egy út Krakkóba szintén hasonló áron teljesíthető, ha esetleg a végjátékban is dolgunk volna, és onnan Varsó is pont annyi. Az utazást eddig kalkuláltam, tovább nem, mert valószínűleg lehet majd venni Varsó-Budapest repjegyet a szokásos áron vagy a lengyel LOT-nál vagy a Wizzairnál, de még az is lehet, hogy betervezzük a középdöntő utáni hazajövetelt. Ezek még bőven nyitott kérdések, mint ahogy az is, hogy hogyan fogjuk kibírni gyermek nélkül ezt az időszakot, bár erre is van már ötlet, közel vagyunk a megoldáshoz. Ennyit a transportálásról, terveink szerint tehát mi kb. fejenként 40-45.000 Ft-ból be fogjuk tömegközlekdni az országot úgy, hogy közben ki és haza is repülünk. 

Szállás és cost of living in Poland

Gdanskban meglehetősen egyszerű dolog döbbenetesen olcsón tökéletes szállásra bukkanni, mi például az Airbnb-n foglaltuk be Maria óvárosi appartmanját, ami gyönyörű, közel van mindenhez, és a magyar illetve európai árakhoz viszonyítva elképesztően jó ár-érték arányt képvisel. De pl. a krakkóiakhoz képest is aprópénz, úgyhogy innen nézve talán jobb is, hogy nem ott játszuk a csoportmeccseinket. Aki nem bírja az ilyen félig ismeretlen helyzeteket, az bármelyik hotelban is megtalálhatja a számítását Gdanskban. Szóval kijutni, megszállni az átlagnál bőven olcsóbb a csoportkör, aztán következik Wroclaw. A középdöntős város hangyafasznyival drágább ugyan, de legalább közelebb van, minden bizonnyal itt lesz nagyobb szurkolás és több magyar. Apartman típusú szállást az Airbnb-n simán lehet találni heti 2-300 euróért/4 fő, ami még mindig olcsónak számít. Számoljunk csak, Gdanskban öt éjszakát fogunk eltölteni egy tökéletesen felszerelt, gyönyörű, tágas apartmanban fejenként 20.000 Ft-ból. Wroclawban heti árat kell számolnunk, de ott is kb. ennyiből kijövünk majd, mert az Airbnb-n többnyire van diszkont akkor, ha egy egész hetet befoglalsz. Az árakon pedig már többször leakadtam. Most nem állítom, hogy főzni fogok minden másnap, de azért kíváncsiságból megnéztem az ehhez szükséges árakat, többnyire 15-20% mínuszban vannak. A sör pedig legrosszabb esetben is egyárban.

Belépők

forrás: wikipédia

Ugyan már nem nagyon kaphatóak Wroclawba, de ha jól emlékszem annak sem volt rettenetes ára. Gdanskba 2250 Ft/meccsnap (29 Zlotyi) áron lehet belépőhöz jutni, tehát a csoportkör 6800 Ft-ot kóstál, ok, ez a legszarabb helyre szól a 11.409 főt befogadni képes Ergo Arénában. A magyar szektor Gdanskban amúgy az 506/507, egy kategóriával magasabb jegyárakkal (4500 Ft, 59 Zlotyi) pedig a 307/308-asba igyekszik összpontosulni. Kezdeményezés tehát van a gdanski szurkolásra. Ugyanez némiképp drágább lesz Wroclaw tekintetében (39 és 49 Zlotyi, az utolsó napokra talán még drágább), a Hala Stulenciában, ott a D1 szektor lesz a magyar gyűjtőpont. Khm, remélem most valakik tudják, hogy mit krákogok itt a jegyárakkal kapcsolatban, ráadásul valószínűleg még így, ezekkel a picsafüst árakkal és férfi tornával sem lesz teltház, bár Dánia elég közel van. Aki tehát jönne, de még nincs jegye, annak itt lehet böngészni az árakat.  

Ha van valami, amit kihagytam vagy esetleg írtam róla, de nem tiszta, visítsatok nyugodtan, egyébként pedig találkozunk legkésőbb Gdanskban.